ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

چطور قهرمان جهان و المپیک بسازیم؟ | تمرینات تخصصی برای ورزشکاران ملی

مربی بدنسازی که تخصصش آماده سازی ورزشکاران برای مسابقات جهانی و المپیک است از تمرینات مورد نیاز در این خصوص می‌گوید.

علی محمدی راد ملی‌پوش سابق قایقرانی ایران و یکی از مربیان با سابقه در دنیای بدنسازی با ورزشکاران حرفه‌ای در دنیا است. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته Athlete Development از دانشگاه Southampton انگلستان بوده  از معدود ایرانیانی است که مدرک مربی گری حرفه‌ای از آکادمی NSCA آمریکا را دارد.

 محمدی راد در حال حاضر با چند فدراسیون ورزشی در ایران به صورت مشاور همکاری دارد اما یکی از تخصص‌های او آماده سازی یک ورزشکار برای مسابقات جهانی و البته المپیک است.

او در خصوص اینکه تعریف جهانی مربی بدنساز حرفه‌ای و مربی فیتنس چیست؟ می‌گوید:«مربی بدنساز حرفه‌ای یا Strong and Conditioning  با علم به روز دنیا و دارا بودن تحصیلات دانشگاهی بهترین برنامه تمرینی مختص ورزشکار را طراحی می‌کند. برای مثال برنامه تمرینی ورزشکاری که می‌خواهد برای مسابقات جهانی و المپیک آماده شود، برای یک تا دو سال سال قبل از مسابقات با علم به روز دنیا طراحی می‌گردد، که این ورزشکار طبق این برنامه خاص به عالی‌ترین شرایط فیزیکی و روانی خود یا به اصطلاح به نقطه اوج خودش در زمان مسابقات، برسد.

اگر یک مربی حرفه‌ای می‌خواهد ورزشکاری را برای مدال مسابقات جهانی و المپیک آماده کند، باید تمام جوانب فیزیکی و زندگی این فرد را از قبیل کارهای وزنه و تمرینات هوازی و غیرهوازی به مناسبت رشته ورزشکار از قبیل سرعت و تغییر جهت و در کنارش تغذیه و خواب استراحت و غیره را در نظر بگیرد.»

محمدی راد در خصوص دیگاه فدراسیون‌ها در خصوص مربیان بدنسازی می‌گوید: فدراسیون‌ها و تیم‌های ورزشی ما باید به این باور برسند که بدنسازی علمی، به روز و بسیار حرفه ایست و  مربی بدنسازی که می‌خواهد با تیم‌های حرفه‌ای و ملی کار کند باید تحصیلات دانشگاهی در زمینه ورزشی داشته باشد و دارای مدرک   NSCA  که بالاترین مدرک حرفه‌ای در دنیای مربیگری‌ای بدنسازی است، باشد تا  بتواند ورزشکار ایرانی را با علم و دانش به روز دنیا و به بهترین نحو آماده مسابقات جهانی و المپیک کند.»

چینی‌ها؛ نمونه درست استفاده از علم بدنسازی

محمدی راد در خصوص نگاه درست به علم بدنسازی چینی‌ها را مثال می زند: «نمونه بارز دیدگاه درست در علم بدنسازی کشور چین می‌باشد که  در ۳۰ سال اخیر تغییرات اساسی در سیستم‌های ملی انجام داده و با استفاده از مربیان درجه یک بدنسازی دنیا تیم‌های ملی خود را برای مسابقات آماده می‌کند. تیم‌های ملی چین اردوهای طولانی مدت و چند ساله دارند و با به روزترین مربیان دنیا و تحصیل کرده در این زمینه کار می‌کنند. نتیجه المپیک قبلی می‌تواند بیانگر این مدعا باشد که چین تا روز آخر مسابقه بیشترین مدال در المپیک را به دست آورده بود که در تاریخ مدال المپیک چین بی سابقه بود.»

  علم نوین مربیگری بدنسازی

او در خصوص پیشرفت علم بدنسازی در ورزش دنیا معتقد است: «علم ورزش و آمادگی ورزشکاران همچنان در حال پیشرفت است. این تکامل عمدتاً مبتنی بر درک بیشتر از چگونگی سازگاری بدن با استرس‌های مختلف فیزیکی و روانی است. دانشمندان ورزشی معاصر مدام به بررسی اثرات فیزیولوژیکی و عملکردی مداخلات تمرینی مختلف، روش‌های ریکاوری، اقدامات متقابل تغذیه‌ای و عوامل بیومکانیکی به منظور افزایش ظرفیت عملکرد ورزشکار مدرن ادامه می‌دهند. همانطور که درک ما از واکنش بدن به عوامل استرس زای مختلف افزایش یافته است، نظریه پردازان آموزشی معاصر، دانشمندان ورزشی و مربیان توانسته‌اند پایه‌ای‌ترین مفاهیم تمرینی را گسترش دهند.

محور تئوری تمرین این ایده است که می‌توان یک سیستم ساختاریافته  ایجاد کرد که شامل فعالیت‌های تمرینی باشد تا ویژگی‌های فیزیولوژیکی، روانی و عملکردی خاص ورزش‌ها و ورزشکاران را هدف قرار دهد.

نتیجه این است که تعدیل فرآیند تطبیقی و هدایت نتایج آموزشی خاص امکان پذیر می‌شود. این فرآیند مدولاسیون با درک عملکردهای بیوانرژیک (نحوه تأمین انرژی بدن) مورد نیاز برای برآوردن نیازهای فیزیکی مختلف تسهیل می‌شود.

مربی که خواص بیوانرژیک فعالیت بدنی و ورزش و همچنین تأثیر زمان ارائه محرک‌های تمرینی را بر جدول زمانی سازگاری فیزیکی درک می‌کند، شانس بیشتری برای توسعه برنامه‌های تمرینی مؤثر برای ورزشکاران حرفه‌ای خواهد داشت.»

تعریف تمرین در ورزش قهرمانی

محمدی راد در مورد تعریف تمرین قهرمانی و یا آماده سازی یک ورزشکار برای مسابقات بزرگ می‌گوید: «ورزشکاران برای رسیدن به یک هدف خاص از طریق تمرینات ساختاریافته و متمرکز آماده می‌شوند. هدف از تمرین افزایش مهارت‌ها و ظرفیت کاری ورزشکار برای بهینه سازی عملکرد ورزشی است. آموزش در یک دوره زمانی طولانی انجام می‌شود و شامل بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیکی، روانی و جامعه شناختی می‌شود. در این مدت، آموزش به صورت تدریجی و فردی درجه بندی می‌شود. در طول آموزش، عملکردهای فیزیولوژیکی و روانی انسان برای پاسخگویی به وظایف سخت مدل‌سازی می‌شوند.

تمرین فرآیندی است که طی آن یک ورزشکار برای بالاترین سطح عملکرد ممکن آماده می‌شود. توانایی یک مربی برای هدایت بهینه سازی عملکرد از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی سیستماتیک حاصل می‌شود که از دانش به دست آمده از مجموعه گسترده‌ای از رشته‌های علمی استفاده می‌کند.»

این مربی بدنساز در پایان گفت:« امیدوارم هرچه سریعتر ورزش در ایران عزیزمان نیز به سمت و سوی حرفه‌ای شدن برود و مربیان جدید و تحصیلکرده وارد عرصه ورزش کشور شوند تا بتوانیم هرچه بهتر با دیگر ورزشکاران جهان رقابت داشته باشیم. زیرا ایران سرشار از استعدادهای ورزشی ناب است و با کمی تغییر نگرش می‌توان آنها رابه بالاترین سطح ورزش حرفه‌ای رساند.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه